Olete jõudnud meie vanale veebilehele. Uus Elva Gümnaasiumi veebileht asub lingil https://elvag.edu.ee/

Otsing

Rubriigid

Intervjuu Helle Sauega Vaadatud 10576 korda

- 105 vilistlaslugu

Kunst arendab vabadust

 

Kauaaegne Elva kooli kunstiõpetaja Helle Saue

pidas 10. novembril oma 57. sünnipäeva juba uues töökohas.

Helle Saue lõpetas Elva Keskkooli 1976. aastal, XXVIII lend.

 

Milvi Kapaun, Elva Postipoiss 2014, EPP 42

 

Mis on meeles lapsepõlvest?

Lapsepõlve kõik suved veetsin Kaagjärves, Valgamaal, kus oli mu ema lapsepõlvekodu. Sageli oli seal teisigi tädide lapsi. Joonistasime ja mängisime pabernukkudega, lavastasime ning esitasime vanematele näitemänge. Elvas sai kuni 6. klassini mängitud  lauatennist ning lavastatud ka näitemänge Kärneri tänava lastega. Mingis näitemängus pidin vagusi murul lamama. Punaste sipelgate rünnakust sai mul pool külge kupladega kaetud. Pärna tänaval elades mängisin sageli  poistega kaarte.

Sinu ema vanematekodu oli Karula kihelkonnas Kaagjärve vallas asunud Rusi talu, millest on nüüdseks saanud Tallinna vabaõhumuuseumi eksponaat. Talu lähedal künkal kasvas ka kuulus tutiga mänd – tottugõ petäi, seal
künkal oli sinu ema mängumaa. Missugused emotsioonid sinul selle kohaga, talumajaga ja vanavanematega seostuvad? Kas oled vabaõhumuuseumis ka seda talu vaatamas käinud?

Sellel sügisel käisime noorte sugulastega seda talukohta vaatamas. See müüdi ära, uus omanik ehitas sinna  uued hooned, mis praegu on varemetes. Meenus nii tutuga pettai (mänd) kui ka see, et talus oli veevärk. Mänd oli väga omapärase kujuga, justkui tutt oli ladvas. Olen Rocca al Mare vabaõhumuusumis Rusi talu ekspositsiooni mitmeid kordi külastanud ja seal ka sugulaste kokkutulekut organiseerinud. Tänu sugulasele, skulptor Juhan Raudsepale, ongi enamus sellest suurepärasest pärandist säilitatud. Rusi talu oli tema lapsepõlvekodu.

Mis meenub algkooliajast?

Tantsimine klassijuhataja Helbe Otsa juhendamisel. Käisime isegi ETV Tartu stuudios Nukkude tantsu tantsimas. Televisoonis esinemine oli sel ajal  haruldus. Põlvevalud sundisid mind aga tantsimise koorilaulu vastu vahetama! Kooris meldib mulle laulda tänaseni. Veel on suurepärased mälestused kastiga pirukarollerist, millega meile Kesk tänaval asunud  õppehoonesse tee kõrvale saiakesi toodi.

Kuidas mõjutas sinu kooliskäimist see, et ema oli õpetaja?

Õpetaja lapse elu väikelinnas, kus kõik üksteist tundsid, oli raske. Ema andis mulle tundi ja suhtus minusse nagu teistessegi õpilastesse. Poisid võtsid mind peol tantsima ja palusid kodus matemaatika töö ümber vahetada, mida ma muidugi ei teinud.

Põnevaid juhtumisi kooliajast.

Koolipidusid toimus vähemalt kaks korda  kuus, see oli väga tore. Tantsima kutsusid nii poisid tüdrukuid kui vastupidi. Keskkoolis tüdrukute bändi tegemine oli ka üks huvitav ettevõtmine. Head mälestused on valgustatud uisuplatsist Arbi järvel. Tundidepikkusest uisutamisest jalad küll õhtul valutasid, aga sõpradega suhtlemine ja muusika saatel jääl liuglemine oli olulisem.

Missugused hobid olid?

Joonistasin,  käisin palju kinos. Tegin laulikuid, kirjutasin trükitud laulikutest ümber tolle  aja populaarseid laule ja illustreerisin neid saksa(SDV-sel ajal) ajakirjadest väljalõigatud piltidega. Ajakirju(NBI, Filmspiegel) sai tutvuse kaudu paar korda kuus ajalehekiostist. Õppisin muusikakoolis klaverit. Muusika on mulle terve elu meeldinud, aga ise ma musitseerimisega enam ei tegele. Praegu kui vaja, õpin koorilaulu partiisid  kodus klaveril.

Kust pärineb sinu kunstihuvi ja -anne?  

Isegi ei tea. Mul on suguvõsas kunstnikke, isa poolt skulptor Olav Männi ja ema poolt  skulptor Juhan Raudsepp. Küllap viis huvi kunsti vastu mind ka kunstiõpetajaks õppima. Armastan kunsti, nii vana kui kaasaegset, ja näitustel käin palju!

Kas on meeles ka esimesed kunstialased katsetused?

Lapsena joonistasin hästi palju pabernukke ja nendele riideid. Kooliajal käisin kunstiringis, kus õpetajateks Henn Tiivel ja Mai Aavasalu. Praeguseni on alles raamitud papitrükis tehtud laev, näitan seda näidistööna ikka õpilasele.

Mulle meeldib teha rohkem tarbekunsti ja seda sõpradele ning  tuttavatele kinkida.

Sinu soov oli hoopis arstiks õppida. Miks sinust arsti ei saanud?

Käisin jah isegi ettevalmistukursustel Tartu Ülikoolis. Hakkasin kartma, kas suudan ikka elusid päästa ja õigeid otsuseid kiiresti vastu võtta.

Miks valisid kunstiõpetaja eriala?

Sest mulle pakkus õpetajaamet huvi, ema oli ju matemaatika õpetaja. Mulle meeldis vihikute parandamine ja klassipäeviku täitmine. Matemaatika õpetamise raskusest sain ka aru ja kuna kunst ning käsitöö olid südamelähedasemad, valisingi selle eriala. Keskkooli lõpetades sain koolist suunamise, mis tagas kindla sisspääsu kõrgkooli. Sundust tagasi oma kooli tööle tulla polnud, aga elu ja armastus tõid mind siiski tagasi Elvasse. Lõpetasin Tallinna Pedagoogilise Instituudi  joonistamise, joonestamise, tööõpetuse erialal.

Missugused on meeldejäävamad tegemised tudengiajast?

Igasuvised maalilaagrid, mis olid sama põnevad kui malevaelu. Maalisime Haapsalus, Otepääl ja Hiiumaal. Meil oli hästi ühtehoidev ja mõnus grupp. Huvitavad õppejõud olid Peeter Mudist, Sigrid Uiga, Peeter Ulas, Olga Kaljundi. Meenuvad kunstiõppereisid Leningradi ja Moskvasse, kus sai esimest korda maailmakuulsat kunsti nautida. Laulmine Tallinna Üliõpilasssegakooris Ants Söödi juhatamise all.  See, et kõige “olulisemad” õppeained TPedI’s olid partei ajalugu ja kehaline kasvatus. Kui nendes ainetes probleeme tekkis oli eksmatrikuleerimine käega katsuda. Ühikaelu meeldis mulle ka väga, see käis tõelise tudengielu juurde.

Missugused ja kui olulised seosed on sinu jaoks kunstil ja haridusel?

Kunstiga tegelemine aitab õpilastel paremini näha ja mõista nende ümber toimuvat ning annab võimaluse kunstimeediume kasutades oma sõnumit edastada. Loovust, mängulisust ja vabadust arendada.

Kui kaua Elva koolis kunstiõpetajana töötasid? Mida pead ise selle aja jooksul  parimateks kordaminekuteks oma töös?

Olen kindlasti julgustanud ja sütitanud õpilasi tegelema kunstiga, pakkunud neile võimalusi näitustel esinemiseks. Käinud õpilastega kunstinäitustel ning korraldanud erinevaid näitusi koolis.

Õpetajate päev oli koolis nii õpilastele kui õpetajatele üks vahvamaid koolipäevi. Missugune on olnud sinu jaoks üks eredamaid  hetki sellest päevast?

See, kui ma mängisin punkarit  ja mind pandi kooli häbiposti, sest mul olid jalas saapad, mille murenevad tallad  jätsid põrandale justkui väga mullaseid jälgi.

Missugused on sinu jaoks olulisemad sõnumid-teadmised-oskused, mida tahaksid kaasa anda oma õpilastele, et nad liiguksid edasi kunstnikuna või siis mittekunstnikuna?

Pühendumine, usk endasse, julgus katsetada ja eksida, ausus.

Nimeta oma õpilasi, kes  on Elva koolist tuule tiibadesse saanud kunstitaeva kõrgustesse tõusmisel.

Kui omad, aga kunstiõpetust olen neile andnud küll.

Birgit Püve, Katrin Siplegas, Pirjo Põim, Reelika Laks, Maarja-Liisa Maasik, Epp Mardi, Jane Remm, Anni Irs, Kaire Kivari, Tuuli Silber, Karl Purga, Piret Muni, Tiiu Kreim, Triin Erg, Silja Erg, Margus Kiis, Kristo Kooskora, Jassu Hertsmann, Assar ja Jarek Jõepera, Keit Kangro, Piret Vapajeva, Sirli Metsik, Triin Abel……….

Mis on see, mis võib lastel kunstivõime ja -isu ära võtta?

Kui nende loomingut ei mõisteta ja püütakse parandada ning kui ei anta innustavat tagasisidet. Lapsi peab usaldama ja inspireerima.

Alates sellest õppeaastast töötad kunstiõpetajana Tartus Reiniku Koolis  Arvatavasti lahkusid Elvast rahuliku südamega – sinu töö Elva koolis andis märkimisväärse panuse mitte ainult kooli-, vaid ka linnaellu...

Jah, lahkusin rahuliku südamega.  Mul hakkas tekkima rutiin, kuigi võimalused mitmekülgseks tegevuseks on mul kogu aeg olemas olnud ja töö rahuldust pakkuv. Olen mõelnud ka elukutse vahetamisele, aga sobivamat ametit pole leidnud. Seega rahuldas mind kooli vahetuski, seda enam, et seekord sain täiskoha ja lõppes sõitmine Tartust Elvasse.

Millega õpilased oma õpetajat üllatavad?

Kõige toredam on see, kui õpilased suudavad oma ideid nii väljendada, et nad ka ise heas mõttes ehmuvad. Sageli ollakse rahul esimese pähe tuleva ideega, aga kui  õpetaja palvel natuke edasi mõeldakse, avastatakse hoopis parem tulemus. See on ka väga tore, kui õpilased sulle oma kunstihuvist räägivad ja töid näitavad, mis valminud kas kodus või mõnes teises koolis. Innustumine ja pühendumine on rahulolu pakkuvad.

Elva kooli aastapäevaks said valmis suurejoonelise näitusega, sul õnnestus koolimajast mõneks ajaks väike ermitaaž teha....

Jah, kõik tänu sellele, et koolis tuldi vastu minu soovile leida võimalused tööde eksponeerimiseks ja samuti tänud kooli endistele õpilastele, kes olid nõus oma kunstitöid näitusele tooma.

Missuguseid üllatusi  selle näituse korraldamine sulle pakkus?

Uusi kontakte ja mõnusaid vestlusi tööde autoritega. Suurepärast vastuvõttu õpilaste ja kolleegide poolt.

Mida ette võtad, kui  ideede puudus kimbutab ja loomingulisus nullpunkti langeb?

See uute ideede otsimine on vahel päris raske, sest tegemisi on palju ja aega mõelda, süveneda vähe. Samuti ei suuda ma mitu aastat järjest õpilastele samasid kunstiteemasid anda. Toimuvad sündmused meil ja mujal ning uued ideed kunstimaastikul vajavad kajastamist ja läbiproovimist. Abiks on kunstinäituste külastused ning loomulikult internetis surfamine.

Peres on sul  poeg ja tütar. Millega nemad tegelevad?

Poeg Marko lõpetas Tartu Kõrgema Kunstikooli reklaami- ja meediakunsti  erialal ning tegeleb sotsiaalmeedia turunduse ja ka koolitustega, on abielus. Sageli palun tema abi kujundustöödes. Markole meeldib vabal ajal mängida kitarri ja trumme. Tütar Maarja elab Pariisis, ta elukaaslane on prantslane. Maarja töötab Orchestre de Paris juures Paavo Järvi assistendina. Maarjal on kunstiannet, ta on teinud väga omapäraseid kollaaže, lemmikmuusika on klassika.

Kuidas puhkad?

Üle kõige meeldib mulle reisimine, kas siis Eestis või mujal. Kodust minnes muutub keskkond ja ununevad probleemid ning mured. Hea film, teater või kontsert on samuti uue elujõu allikaks.

Kas oled uues koolis sisse elanud? Missugused on erinevused  võrreldes sinu tööga Elva koolis?

Tartu Mart Reiniku kooli kolleegid on väga toetavad ja abistavad ning sõbralikud  ja  õpilased avatud uue kunstiõpetaja tegemistele. Kunstikabinet on ainult minu päralt ja 9. klassis on paaristunnid. Kujundustöid ja näitusi tuleb samamoodi teha, aga õpilastööde eksponeerimine koridorides pole kombeks. Pildistan parimad kunstitööd üles ja neid näidatakse suurelt ekraanilt fuajees. Väljakutseks on 4. klassi poistele tehnoloogiaõpetuse andmine.

Oled reisihuviline ka?  Missuguseid elamusi on kunstireisid sulle pakkunud?

Olen palju käinud ja näinud, aga palju põnevaid kohti on veel järjekorras. Kunstireisidest sain viimase elamuse Barcelonas Gaudi ehitisi nähes, Dali, Picasso ja  Miro muuseumi külastades. Pärast neljatunnist Dali muuseumi külastamist Figuerases oli sealt väljudes mul  kõnevõime kadunud.

Missuguseid suundi kunstis ja kunstistiile eelistad ja naudid vaatajana?

Mulle väga meeldib kaasaegne kunst. Viimase elamuse sain Rahvusvaheliselt Noorte Kaasaegse Kunsti Triennaalilt “Eksperimenta”, kus kümne  maa noored vanuses 14-19 aastat esinesid suurepäraste eneseväljenduslike kunstitöödega. Väga mõtlemapanevad olid ka Pilvi Takala videod Tartu Kunstihoones.

Millele pühendaksid võimalusel rohkem aega?

Iseendaga olemisele.

Missugused oleksid kolm märksõna edaspidiseks eluks?

Tarkus, armastus, hoolimine.

Missuguseid mõtteid toob 57?

Palju uut ja põnevat ning suuri muutusi.